در حالی به گفته رئیس مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش قرار است دوره ضمن خدمت طرح هوشمند سازی مدارس در نیمه سال آتی، بالاخره تمام شود که این طرح از سال 86 در کشور پاگرفته اما همچنان در مسیر تحقق، لنگ می زند!

مدارس، بدون معلمان آموزش دیده هوشمند شدند؟

اختصاصی قدس آنلاین- مینا افرازه/ رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مرحله اول آموزش هوشمندسازی مدارس از آبان تا اواسط دی ماه سال جاری برگزار شد، تصریح کرد: در این مرحله حدود ۱۰ هزار نفر از معلمان که تخصص آنان در زمینه رایانه و فناوری اطلاعات بود در سراسر کشور انتخاب و در مدت ۷ هفته و ۱۱ جلسه آموزشی به میزان ۴۰۰ هزار نفر ساعت برگزار شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای دی ماه سال جاری از ۱۳۰ هزار نفر از معلمان سراسر کشور معادل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ساعت ثبت نام به عمل آمده است که این دوره با همان محتوا و ارزشیابی جدید از اول بهمن شروع و تا اواسط اسفند به پایان خواهد رسید.

چهاربند با تأکید بر اینکه این دوره آموزشی برای حدود ۷۰۰ هزار نفر از معلمان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در نیمه اول سال ۱۳۹۶ و قبل از شروع سال تحصیلی ۹۷-۹۶ این دوره آموزشی برای بقیه معلمان برگزار خواهد شد.

برگزاری کلاس های ضمن خدمت خدمت فرهنگیان در حالی اجرا می شود که این طرح برای اولین بار در کشور ما از سال 1386 شکل گرفت. بعد از آن هم یعنی مرداد سال 90، شیوه نامه این طرح تصویب و سامانه ای از 450 هزار مدرسه هوشمند کشور تهیه شد. آماری که نشان می دهد برخی مدارس ما بدون حتی یک معلم آموزش دیده، هوشمند شده بودند!

تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و بوشهر برای اجرای این طرح پیشتاز بودند، مطابق اسنادی که الان هم موجود است. بر اساس همین آمار، سال 83، 2 مدرسه در تهران، و 2 مدرسه در 29 استان دیگر کشور فعالیت خود را به عنوان مدرسه هوشمند آغاز کردند اما بنا به دلایلی موفق نبودند. دلایلی که شاید یکی از آنها همان نداشتن نیروی متخصص و آموزش دیده بود.

اما اینکه طرح هوشمند سازی مدارس از کی و کجا شروع شد هم جالب است. این طرح برای اولین در کشور مالزی به اجرا درآمد؛ طرحی که طی آن قرار است تا سال 2020 تمام مدارس این کشور هوشمند اداره شوند. هرچند اولین مدارس هوشمند سال 1996 در انگلستان تاسیس شده اند و بعدها مسئولان آموزش و پرورش مالزی، در پروژه «بیست بیست» این طرح را با ساختار تمام الکترونیک و فناوری اطلاعات در مدارس شان اجرا کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.